Infoturbe spetsialist / ISMS manager – ettevõtte digikaitse arhitekt

by | Nov 24, 2025 | IT juhtimine, Organisatsioon

Enamik ettevõtteid saab mingi hetk aru, et “turvalisus” ei ole enam ainult viirusetõrje ja tulemüür.
Andmed liiguvad pilve, töötajad teevad tööd kodust, partnerid saavad ligipääsu süsteemidele ja regulatsioonid (GDPR, ISO 27001, NIS2, E-ITS, DORA jne) küsivad üha rohkem dokumenteeritud tõendeid.

Selles hetkes ilmub pildile infoturbe spetsialist / ISMS manager – inimene, kes ei tegele ainult tehniliste lukkude ja tulemüüridega,
vaid kujundab kogu organisatsiooni infoturbe raamistikku: reeglid, protsessid, riskid, koolitused ja pideva parenduse.

Kokkuvõttes vastab see roll küsimusele: “Kuidas tagame, et meie äri jääb digimaailmas turvaliselt toimima – ka siis, kui midagi läheb valesti?”

Mis roll see on ja mille eest infoturbe spetsialist vastutab?

Infoturbe spetsialist / ISMS manager on inimene, kes:

  • kujundab ja haldab infoturbe juhtimissüsteemi (ISMS – Information Security Management System),
  • koordineerib riskihaldust ja turvapoliitikaid,
  • seob tehnilised, organisatsioonilised ja protseduurilised meetmed ühtseks tervikuks,
  • valmistab organisatsiooni ette audititeks (nt ISO 27001),
  • tõstab töötajate turvateadlikkust ja kultuuri.

Kui IT-admin “keerab kruvisid” ja projektijuht juhib ajakava, siis infoturbe spetsialist kujundab mängureeglid, mille järgi kogu digikeskkond turvaliselt toimib.

Miks infoturbe rollist tihti valesti aru saadakse?

Väga levinud on kaks äärmust:

  • “Turvalisus on ju IT-admini töö.”
    Ehk: kui tulemüür on püsti ja viirusetõrje jookseb, on kõik hästi. Tegelikkuses on need vaid üks osa tervikust – tehnilised kontrollid ilma protsesside ja teadlikkuseta ei hoia ära enamikke ründeid.
  • “Teeme ühe poliitika valmis ja ongi korras.”
    Infoturvet nähakse projektina, mitte pideva protsessina. Kirjutatakse paar dokumenti, peetakse üks koolitus ja eeldatakse, et teema on “maas”. ISO 27001 ja päriselu rünnakud räägivad vastupidist juttu.

Infoturbe spetsialisti roll ei ole olla “IT-politsei”, vaid luua raamistik, kus äri saab turvaliselt kasvada. See tähendab tasakaalu turvanõuete ja kasutusmugavuse vahel – liiga karmid reeglid suretavad töö, liiga leebed jätavad ukse lahti.

Mida infoturbe spetsialist / ISMS manager päriselt teeb?
Infoturbe raamistik ja poliitikad
  • koostab ja hoiab ajakohasena infoturbe poliitikaid ja juhendeid,
  • seob need organisatsiooni eesmärkide ja õigusaktidega (nt GDPR),
  • tagab, et dokumendid ei oleks “sahtlipaber”, vaid päriselt kasutuses.
Riskianalüüs ja riskihaldus
  • kaardistab kriitilised varad (andmed, süsteemid, teenused),
  • hindab ohte ja haavatavusi (mis võib minna valesti ja kui suure mõjuga),
  • paneb paika riskide vähendamise meetmed (tehnilised + protseduurilised),
  • jälgib, kuidas riskiprofiil ajas muutub (uued teenused, partnerid, tehnoloogiad).
ISMS – infoturbe juhtimissüsteemi haldus
  • ehitab ja haldab ISMSi vastavalt raamistikule (nt ISO 27001),
  • koordineerib siseauditeid ja parendusplaane,
  • valmistab ette sertifitseerimisauditeid ja suhtlust audiitoritega,
  • kehtestab “pideva parenduse” tsükli (plaan → tee → kontrolli → parenda).
Juhtumite haldus ja reageerimine
  • loob protseduurid turvaintsidentide tuvastamiseks ja raporteerimiseks,
  • koordineerib reageerimist (kes teeb mida, mis ajaraamis),
  • analüüsib juhtumeid hiljem: mida õppisime, mida muudame,
  • kindlustab, et “kriis ei sünnitaks uut kaost” – rollid on selged.
Teadlikkus ja koolitused
  • korraldab töötajatele regulaarseid infoturbe koolitusi,
  • loob lihtsad juhised (phishing, paroolid, kaugtöö, isiklikud seadmed jne),
  • kujundab kultuuri, kus infoturvet ei kardeta, vaid võetakse loomuliku osana tööst.
Koostöö IT, juriidika ja äriga
  • töötab koos IT-tiimiga, et tehnilised meetmed vastaksid poliitikatele,
  • koos juristidega tagab, et lepingud ja andmetöötluslepingud oleksid turvanõuetega kooskõlas,
  • koos äripoolega hindab uute projektide ja teenuste turvamõju.
Mis juhtub, kui infoturbe rolli ei ole?

Kui infoturvet ei juhi keegi terviklikult, juhtub tavaliselt järgnevat:

  • turvameetmed tekivad juhuslikult: natuke tulemüüri, natuke paroolipoliitikat, natuke “keelame kõik ära”,
  • puudub arusaam tegelikest riskidest – mis on äri seisukohast kriitiline, mis mitte,
  • reaalne turvatase ja “turvalisuse tunne” lähevad lahku – juhatus usub, et “oleme kaetud”, tegelikkus näitab vastupidist,
  • intsidentide korral puudub selge plaan: kes otsustab, kuidas suheldakse klientidega, mida logitakse, mida säilitatakse, mis järjekorras reageeritakse,
  • sertifitseerimine (nt ISO 27001) muutub valusaks projektiks, mitte loogiliseks sammuks olemasoleva süsteemi vormistamisel.

Infoturbe rolli puudumine ei pruugi anda kohe nähtavat kahju, aga suurendab vaikselt organisatsiooni haavatavust – kuni ühel hetkel juhtub “see üks juhtum”, mis toob kõik valusalt nähtavale.

Kuidas infoturbe spetsialist töötab koos teiste IT-rollidega?

Koos IT-juhiga
Seab infoturbe eesmärgid äri- ja IT-strateegia osaks. Koos otsustatakse, millisel tasemel kaitset organisatsioon vajab ja kui palju ollakse valmis sellesse investeerima.

Koos IT-admini ja võrguhalduriga
Tõlgib riskid ja poliitikad tehnilisteks kontrollideks: tulemüürid, ligipääsuõigused, logimine, varundus, krüpteerimine, seadmete haldus.

Koos helpdeski ja kasutajatoega
Helpdesk on infoturbe “esiliin”: nemad näevad esimesena kahtlaseid e-kirju, ründeid, kasutajate eksimusi. Infoturbe spetsialist annab juhised, kuidas reageerida ja kuhu raporteerida.

Koos analüütiku ja projektijuhiga
Uute süsteemide ja projektide puhul hindab infoturbe spetsialist, millised on turvanõuded ja riskid. Analüütik ja projektijuht arvestavad neid nõudeid juba lahenduse disainis ja plaanis.

Koos juristide ja andmekaitse spetsialistiga
Koordineerib infoturbe ja andmekaitse ühisosa, et lepingud, andmetöötluslepingud ja praktikad toetaksid nii regulatiivseid kui turvalisuse eesmärke.

Kompetentsid, mida infoturbe spetsialistilt oodata
  • hea arusaam infoturbe põhimõtetest (CIA: Confidentiality, Integrity, Availability),
  • tundmine raamistikest (nt ISO 27001, NIST, CIS Controls jms),
  • riskihalduse oskus – oskus hinnata tõenäosust ja mõju,
  • väga hea võime suhelda nii IT kui äripoolega,
  • kirjaliku väljenduse oskus – poliitikad, juhendid, protseduurid, raportid,
  • analüütiline ja süsteemne mõtlemine,
  • võime jääda rahulikuks kriisiolukorras,
  • tahe pidevalt õppida – infoturve muutub kiiresti.

“Infoturbe spetsialist ei ole see, kes kõige rohkem keelab, vaid see, kes aitab äri turvaliselt toimida.
Minu kogemus on, et kui infoturvet ei juhi keegi tervikuna, tehakse küll üksikuid turvaprojekte, aga tegelikku kindlustunnet ei teki – iga uus süsteem toob uue riski.

Hea ISMS manager paneb turvalisuse äriprotsessi sisse, mitte ei tule hiljem “pidurit tõmbama”.”

Kuidas ettevõte saab infoturbe rolli toetada?
  • Loo selge mandaat – infoturbe spetsialist peab saama öelda “see on risk”, mitte ainult “see on tehniline detail”.
  • Seo infoturve strateegiaga – mitte eraldi projekt, vaid osa digitaalsest arengust ja juhtimiskultuurist.
  • Toeta koostööd – infoturvet ei tee üks osakond, see vajab IT, juriidika, HR-i, äri ja juhtkonna ühist panust.
  • Investeeri teadlikkusse – kõige parem tulemüür on inimene, kes oskab kahtlustada ebausutavat kirja.
  • Võta infoturvet kui maratoni, mitte sprindi – eesmärk ei ole “korraks auditist läbi saada”, vaid luua stabiilne, turvaline tööviis.
Kokkuvõte

Infoturbe spetsialist / ISMS manager on roll, mis seob kokku tehnilised, protseduurilised ja organisatsioonilised turvameetmed üheks tervikuks.
Ta ei ole ainult “IT-inimene”, vaid äri ja tehnoloogia vaheline strateegiline turvajuht.

Kui see roll on hästi täidetud, muutub infoturve ettevõttes loomulikuks osaks igapäevasest tööst, mitte tüütuks lisakihiks.
Kui seda rolli ei ole, jääb turvalisus juhuse, üksikute projektide ja heade kavatsuste hooleks – ning see ei ole enam tänapäeva digimaailmas piisav.